Mona Lisa Marketing

12 december 1913

De Mona Lisa wordt teruggevonden

 

De kranten stonden er vol van in 1911: De Mona Lisa was gestolen uit
het Louvre!

Er waren geen braaksporen en intensief onderzoek leverde nies op. Het
schilderij, dat sinds 1804 in het Louvre hing, werd als verloren beschouwd. Tot
2 jaar later iemand die zich Leonardo noemde, een interessant schilderij wilde
verkopen aan het Uffizi in Florence. De kunsthandelaar van het Uffizi-museum
wist niet wat hij zag: daar stond een Italiaan die uit zijn koffer de Mona Lisa
tevoorschijn haalde!

Leonardo werd gearresteerd en bleek in werkelijkheid Vincenzo Peruggia
te heten. Hij had werkzaamheden verricht in het Louvre en besloten dat hij de
Mona Lisa naar huis moest brengen. Het was een Italiaans schilderij, dat hoorde
niet in het Parijse Louvre maar moest in Italië komen te hangen. Hij meende dat
Napoleon het schilderij had gestolen van Italië.

De Mona Lisa was echter door de schilder, die de laatste jaren van zijn
leven in het Franse Amboise woonde, verkocht aan de Franse Koning.

Peruggia had zich in het museum verstopt, en was als medewerker
simpelweg met het doek onder zijn kleding het museum uitgelopen. Hij had het
schilderij twee jaar in zijn woning verstopt verborgen gehouden. Hij was als medewerker van het Louvre wel ondervraagd over de diefstal – net als de toen nog vrij onbekende Pablo Picasso overigens – maar het doorzoeken van zijn woning was met de ´franse slag´ gegaan.

De dief werd aangehouden en veroordeeld, maar in deze hoogtijdagen van
het nationalisme werd het stelen van een Italiaans schilderij uit Frankrijk openlijk
bewonderd: hij kreeg slechts een korte gevangenisstraf. De Italiaanse media
beschouwden hem als een held!

Maar ook het Louvre deed geen slechte zaken door de diefstal. Het
schilderij was al een bekend meesterwerk, maar door de verdwijning werd het
onbetwist het beroemdste schilderij ter wereld.

Mensen kwamen zelfs in grote getale naar de plek kijken waar het
schilderij gehangen had!

En toen het schilderij op 31 december 1913 in het museum terugkwam,
moest iedereen natuurlijk weer terug om het met eigen ogen te zien. Met in hun voetspoor alle toeristen die Parijs de afgelopen 100 jaar hebben aangedaan. Want iedereen die wel eens in het Louvre is geweest, weet dat je om de Mona Lisa te
vinden, alleen maar de enorme toeristenstroom hoeft te volgen. Tot je op een afstandje een klein, donker, onopvallend portret herkent, precies zo´n afstand waarop je helemaal niet kunt zien waarom het zo´n geweldig schilderij is.

Als je
achterdochtig bent aangelegd, zie je er wel een prachtige marketingcampagne in…

 

Leave a Reply